Het was een bloedeloze 0-0.

Hillegersberg, vv 1

8 oktober 2022 15:00

R.S. Hornes

Sportpark Duivesteyn
Duivenpad 11
3055VE
ROTTERDAM

Pelikaan:
Lucas Francissen, Stephan Ooms, Jesse de Raad, Juani Nieuwenhout (46, Jeffrey Nossent), Vince van Nes, Bram Kok (55, Jens van Baren), Cees Groeneveld (81, Jordy Leijten), Timo Nossent, Bora Ocak, Ruben de Raad en Sjoerd Opschoor.

Na vorige week Nieuwerkerk als nieuwe vereniging in deze competitie te mogen ontvangen was het afgelopen zaterdag de beurt aan Hillegersberg uit Rotterdam waar Pelikaan op bezoek ging. Het was zeker 30 à 35 jaar geleden dat beide ploegen tegen elkaar hebben gevoetbald maar dat was meer toeval omdat VV Hillegersberg maar een paar jaar in het zaterdagvoetbal heeft geacteerd en voor het merendeel in het zondagvoetbal heeft gespeeld. Vorig seizoen speelde Hillegersberg, uit de gelijknamige wijk in Rotterdam Noord-West, nog in de eerste klasse van het zondagvoetbal maar door de degradatie naar de tweede klasse en de daaraan op eigen verzoek gekoppelde horizontale overplaatsing van de zondag naar het zaterdagvoetbal kwamen zij in de 2e klasse F West 2 terecht en dus als tegenstander van o.a. Pelikaan.

De eerste wedstrijd van Hillegersberg ging niet helemaal naar wens want er werd met 0-6 verloren van Spirit. Vorige week waren zij vrij, zoals elke tegenstander van Pelikaan de week ervoor vrij is, en dus was de wedstrijd tegen Pelikaan hun tweede wedstrijd. Opnieuw kwam Hillegersberg niet tot scoren maar dat gold ook voor Pelikaan en dat betekent dat de eindstand hetzelfde was als de beginstand, 0-0. Deze stand komt niet heel veel voor bij Pelikaan, op één week na precies een jaar geleden, namelijk op 16 oktober 2021 uit tegen CWO uit Vlaardingen was de laatste keer.

De kansen en/of mogelijkheden waren op één hand te tellen, beide verdedigingen hielden vrij gemakkelijk stand. De eerste mogelijkheid was voor Hillegersberg toen een doorgebroken speler op doel schoot maar zijn schot was te zacht om Pelikaan te verontrusten. Toen was het de beurt aan Pelikaan, een ingooi werd verlengd met het hoofd door Ruben de Raad waardoor Timo Nossent kon inschieten maar zijn inzet kwam rechtstreeks in de handen van de keeper terecht. Na bijna een half uur spelen de eerste echte kans van de wedstrijd. Een dieptepass van achteruit kwam bij toeval voor de voeten van Bora Ocak doordat een verdediger van de Rotterdammers uitgleed. Hij liep naar het doel van de tegenstander maar de hoek was lastig en daarom schoot hij op keeper die het doel goed verkleinde. Ruim tien minuten later opnieuw een splijtende dieptepass die door de verdediging van Hillegersberg sneed maar nu kon Sjoerd Opschoor de bal niet goed onder controle brengen en ging deze mogelijke kans verloren.

De tweede helft bracht ongeveer hetzelfde beeld. Een poging in de 64e minuut van Hillegersberg ging ruim naast. De 75e minuut had beslissend kunnen zijn want de doorgebroken Bora Ocak werd in het strafschopgebied onderuit gehaald. De scheidsrechter besliste anders want die zag dat de overtreding buiten het strafschopgebied werd gemaakt maar daar waren veel toeschouwers, ook die van de tegenstander, het niet mee eens. De overtreding was in het strafschopgebied en dus een penalty. De gegeven vrije trap leek nergens op. De laatste mogelijkheid voor de tegenstander was in minuut 84 toen een aanvaller een vrije kopkans kreeg maar deze ging ver naast. Eén minuut later probeerde Timo Nossent het van afstand maar dat werd een makkelijke prooi voor de  Rotterdamse keeper.

Het was geen goede wedstrijd, wel veel strijd en ook spannend aan het eind van de wedstrijd toen beide ploegen toch probeerden om de zege te pakken. Maar eerlijk gezegd, niemand verdiende het te winnen, het was een bloedeloze 0-0.