Strijen 1

Sportlaan 10
3291TN
STRIJEN

Lucas Francissen (46, Jaron Mol), Thomas de Jong, Jesse de Raad, Jeffrey Nossent (46, Jelmer Baars), Vince van Nes, Sybren Bakker, Cees Groeneveld, Timo Nossent, Sjoerd Opschoor, Jesper Nossent en Mike Muijen.

De allerlaatste competitiewedstrijd van het seizoen 2022/2023 bracht Pelikaan naar Strijen tegen de plaatselijke trots. Voor beide ploegen stond er niets meer op het spel, Strijen was voor deze wedstrijd al gedegradeerd naar de 3
e klasse en Pelikaan stond keurig 6e in de ranglijst en kon daar niet meer vanaf komen. Wat zou het worden, een rustige middag in het zonnetje of toch nog de strijd om de laatste overwinning binnen te slepen? Het werd het laatste. Strijen wilde blijkbaar goed afscheid nemen van de 2e klasse want binnen 3(!!!) minuten stond er al een 2-0 op het scorebord. Strijen begon furieus aan de wedstrijd alsof ze kampioen konden worden en respectievelijk Dion van Kralingen en Kosta de Wit zorgden voor die zeer snelle 2-0 voorsprong. Pelikaan was toch een beetje onder de indruk want het duurde pas tot rond de 20eminuut voordat er een mogelijkheid ontstond. Een voorzet van Vince van Nes op Jesper Nossent werd ternauwernood door een Strijen-verdediger onderschept. Tien minuten later een gevaarlijke voorzet van Mike Muijen die door twee Peli’s werd gemist. De grootste kans van Pelikaan was in de 37eminuut. Balverlies van Strijen was de oorzaak dat Sjoerd Opschoor vanaf de middellijn kon doorlopen richting het vijandelijke doel. Mike Muijen sprintte met hem mee, kreeg ook de bal aangespeeld maar zijn schot eindigde op de benen van de Strijense keeper. De ruststand was derhalve 2-0.

In de tweede helft een heel ander Pelikaan. Feller, de bal ging sneller rond en er werden meer duels gewonnen. Het leidde tot een reeks aan kansen. Het begon vlak na rust met een prima actie van Sybren Bakker die drie verdedigers in de luren legde maar zijn inzet was te slap om de keeper te verontrusten. Kortdaarna een lekkere voorzet van Mike Muijen die net te hard was voor Sjoerd Opschoor. Drie maal is scheepsrecht want weer een voorzet van Mike Muijen bereikte nu wel Sjoerd Opschoor die alleen maar zijn borst tegen de bal hoefde te zetten om de 1-2 te maken. Twee minuten daarna al de 2-2. Een korte corner werd tweemaal breed gelegd en kwam uiteindelijk voor het sterke linkerbeen van Mike Muijen die de keeper kansloos liet door de bal in de uiterste hoek te plaatsen. In de 60e minuut zelfs de voorsprong. Opnieuw balverlies van Strijen op het middenveld en met een paar snelle passes werd Mike Muijen vrijgespeeld die alleen voor de keeper fraai afrondde. Hoezo een snel herstel. Binnen een kwartier werd de achterstand omgezet in een 2-3 voorsprong. Maar in de 20 minuten die hierop volgden was het toch weer Strijen die zich in de wedstrijd vocht zonder echt gevaarlijk te zijn. En dat werd Pelikaan uiteindelijk wel. In de 80e minuut snelde Mike Muijen weer eens langs zijn tegenstander, leverde een prima voorzet af op opnieuw Sjoerd Opschoor die bij de tweede paal keihard afdrukte en zo de 2-4 scoorde. Met 2 doelpunten en 2 assists werd Mike Muijen natuurlijk “Man of the Match”. Vier minuten voor tijd was het laatste woord voor Strijen. Zij kregen een penalty toegewezen van oud prof-scheidsrechter Roelof Luinge die wij nog kennen van VVGZ-Pelikaan. De strafschop werd onberispelijk ingeschoten door Dion van Kralingen: 3-4. In de 90e minuut kreeg de ingevallen Jelmer Baars nog een kans maar zijn inzet ging net naast. Vorige week was niet vermeld dat hij zijn debuut maakte voor Pelikaan 1 en dat is bij deze rechtgezet.

Vlak voor tijd werd er op ludieke wijze afscheid genomen van verzorger Sam Meijer, de spelers vormden een erehaag nadat hij een blessure had behandeld. Na een dienstverband van elf seizoenen was dit zijn laatste wedstrijd.

Een verdiende overwinning van Pelikaan ondanks de matige eerste helft. In omloop twee werden er legio kansen gecreëerd om een grotere zege te behalen maar aan de andere kant zorgde het vrijuit spelende Strijen dat Pelikaan de overwinning niet cadeau kreeg.

Een mooie afsluiting van een goed seizoen. Een keurige 6eplaats in de eindrangschikking met sterke ploegen zoals Sparta (am), Nieuwerkerk, Heinenoord en Spirit. Van Sparta (de kampioen) werd twee keer verloren maar van die ander drie werden er per team vier punten gepakt. Het is dat Pelikaan slecht begon in de competitie (vier punten in de eerste zes wedstrijden) anders hadden de Peli’s misschien wel meegedaan om de prijzen. Want na deze slechte serie volgde er fantastische reeks van zeven overwinningen en twee gelijke spelen. Jammer genoeg viel die reeks in twee verschillende periodes waardoor Pelikaan hierin geen hoofdrol kon spelen. Een goede les voor volgend seizoen om meteen scherp te beginnen want ook dan is er een versterkte degradatieregeling van kracht. Maar wat betreft dit seizoen verdienen de spelers en de staf een groot compliment voor de zesde plaats in deze sterke competitie.

Dit was ook de laatste wedstrijd van coach Bjorn Vlasblom, hij gaat terug naar zijn club Oranje Wit. Dat geldt ook voor assistent-trainer Bart van Muijen die van plaatsje ruilt met onze nieuwe trainer Joeri van der Waal die van De Zwerver komt.