De ploeg met de langste adem trok uiteindelijk de winst over de streep.

Strijen 1

21 januari 2023 15:00

J.J.J. van Slooten

Sportpark Bakestein
Middellijn 9
3335KC
ZWIJNDRECHT

Pelikaan
Lucas Francissen, Thomas de Jong, Stephan Ooms (46, Jesse de Raad), Jeffrey Nossent, Vince van Nes, Jordy Leijten (46, Delano Nieuwenhout), Timo Nossent, Sybren Bakker (73 Sjoerd Opschoor), Bora Ocak (63, Anwar Nzojibwami), Ruben de Raad en Juthlen Castillo (73, Jesper Nossent).

De herstart van de competitie is weer begonnen en Pelikaan had als tegenstander Strijen. Die ploeg stond op 9 punten achterstand van Pelikaan en dat zou op papier geen moeilijke opgave moeten zijn maar in de praktijk viel dat vies tegen. Nu is het wel min of meer een traditie dat Pelikaan niet zo best uit de winterstop komt, deze keer hadden de Peli’s het geluk dat de tegenstander hetzelfde probleem hadden en ook niet best speelden. Maar die begonnen deze wedstrijd wel heel scherp want binnen 2 minuten stond de 0-1 op het scorebord. Strijen-speler Colin van den Berg, die een prima linkerbeen heeft, zette met de buitenkant van zijn linkervoet vanaf rechts voor op de spits Kosta de Wit die zijn lengte uitbuitte en boven de Pelikaan-verdediging uit tornde en zo keeper Lucas Francissen verschalkte. Maar goed, er bleven nog 88 minuten over om dat recht te zetten. Pelikaan moest die tegenslag even verwerken want het duurde tot de 15e minuut voor de eerste kans zich aandiende. Het was Ruben de Raad die een volley losliet maar de redelijk kleine keeper met een prima sprongkracht ranselde die volley over de lat. Vijf minuten later stuurde Ruben de Raad de snelle Juthlen Castillo de diepte in maar zijn schot ging voorlangs. Na een half uur spelen éénzelfde situatie toen Bora Ocak de ontvanger was van een dieptepass maar ook deze inzet verdween naast het Strijense doel. Kort daarna was het opnieuw Strijenaar Colin van den Berg die zijn linkerbeen liet spreken en de bal bovenop de lat plaatste buiten bereik van Lucas Francissen. Bora Ocak liet zien dat hij dat ook kon, zijn vrije trap eindigde eveneens op de lat maar opnieuw geen goal.. En zo had Pelikaan al de helft van de resterende 88 minuten gespeeld zonder enig resultaat, ruststand 0-1.

In de tweede helft zou het dan moeten gebeuren maar dat was zeker niet het geval in de eerste 20 minuten. Het was juist Strijen dat gevaarlijk was met een snel genomen vrije trap die Pelikaan-keeper Lucas Francissen met moeite uit zijn doel hield. In de 65e minuut was het Juthlen Castillo die opeens vrij opdook voor de Strijense keeper maar die bleek een te grote sta-in-de-weg. De tijd begon te dringen voor Pelikaan, beide ploegen creëerde niet veel meer maar Pelikaan zette Strijen wel onder druk en daar kwamen zij nauwelijks onderuit. Uiteindelijk viel in de 80e minuut de gelijkmaker. Een hoge bal in het strafschopgebied kwam via Ruben de Raad bij de ingevallen Jesper Nossent terecht die met een heerlijke kopbal over de keeper heen de verre hoek bereikte en de 1-1 was een feit. En wat niemand verwachtte gebeurde toch, Pelikaan slaagde er in om toch de 2-1 te maken. Nu was de situatie andersom. Het was Jesper Nossent die een voorzet vanaf rechts indraaide op de vrijstaande Ruben de Raad die alleen voor de keeper geen moeite had om deze te passeren. Een lekkere invalbeurt voor Jesper Nossent die lang geblesseerd was en op de weg terug is, hij was gelijk belangrijk voor het team. Er waren nog vijf minuten te spelen maar er gebeurde niet veel, Strijen wilde nog wel maar miste de stootkracht om nog gevaarlijk te worden en bovendien moesten zij dat met tien man doen omdat er een speler was die zijn tweede gele kaart en dus rood kreeg.

Met een gelijkspel zouden beide ploegen tevreden geweest zijn gezien het scoreverloop maar omdat Pelikaan toch meer wilskracht en meer balbezit had en de meeste kansen creëerde was de overwinning niet geheel onverdiend, de ploeg met de langste adem trok uiteindelijk de winst over de streep. Dat het moeizaam ging was niemand ontgaan, laten we het er maar op houden dat het ritme ontbreekt na de winterstop. Na een midweekse wedstrijd tegen Poortugaal, voor de VR-Cup/Fidus Cup, wacht volgende week zaterdag Heinenoord. Een zware opgave want deze ploeg is de enige ploeg in 2F, samen met VVGZ, die thuis nog niet heeft verloren. Wel een mooie uitdaging om die serie te onderbreken.