Sparta (AV) 1

ROTTERDAM
tel. 010-2519899

Pelikaan

Lucas Francissen, Thomas de Jong, Stephan Ooms, Jeffrey Nossent, Vince van Nes, Deveney Veld (46, Jordy Leijten), Timo Nossent (55, Sjoerd Opschoor), Sybren Bakker (70, Jesper Nossent), Bora Ocak, Ruben de Raad en Anwar Nzojibwami (55, Mike Muijen).

De amateurs van Sparta zijn altijd een lastige tegenstander voor Pelikaan gebleken. Ook nu weer ondanks dat Pelikaan qua voetbal best aardig bij Sparta aan kon sluiten. Maar een gebrek aan stootkracht zou Pelikaan opbreken.

De eerste mogelijkheid na tien minuten spelen was voor Sparta, een afstandsschot werd klemvast gepakt door de Pelikaan-goalie Lucas Francissen. Na een kwartier spelen klopte Pelikaan aan de deur, na een prima actie van middenvelder Sybren Bakker schoot hij in de “zestien” keihard op de lat. Even later een vrije trap van Ruben de Raad op een mooie afstand maar deze belandde in de muur. Een paar minuten later gaf de scheidsrechter om onduidelijke redenen een opstuitbal aan Ruben de Raad net buiten het strafschopgebied, na de stuit knalde hij gelijk richting het Spartaanse doel maar via de paal ging de bal naast. In minuut 22 werd een vrije trap van Sparta net naast de kruising geplaatst. Iets later een gevaarlijke kopbal op het Pelikaan-doel maar het was Lucas Francissen die goed redde door er een corner van te maken. Dat gebeurde vijf minuten later opnieuw en dat bleek een voorbode te zijn voor de 1-0. Want na een half uur spelen zette de rechtsbuiten van Sparta goed voor en kon ex-Peli Jordy van Buuren de 1-0 scoren. Die voorzet was telkens een sterk wapen van Sparta, die werd steeds zo scherp geplaatst dat het constant voor gevaar zorgde. Zo ook drie minuten na het doelpunt, een voorzet van de rechtsbuiten op de linksbuiten was prima op maat maar werd overgeschoten. Dat gebeurde net voor rust wederom na een uitval van de Rotterdammers, van rechts naar links en nu wel prima afgemaakt door Max Driessen. 2-0 met de rust, een heel lastige opgave voor Pelikaan om er nog iets van te maken.

In de tweede helft bleken de Peli’s nog steeds niet op die voorzetten ingesteld want na drie minuten opnieuw een voorzet vanaf links en deze kon tegendraads worden ingetikt door Jayson Candela, 3-0. Ongeveer tien minuten later werd Pelikaan door Sparta in het zadel geholpen. Een verkeerde pass van een Sparta-speler die zo in de voeten kwam van de net ingevallen Sjoerd Opschoor die ineens vrij voor de keeper stond en fraai afrondde. Het was zijn eerste balcontact na zijn invalbeurt. Dat gaf enige hoop voor Pelikaan en het voerde de druk op Sparta op. Het spel ging op en neer, Sparta leek de 4-1 te scoren maar deze werd afgekeurd vanwege buitenspel. Een prima schot van Ruben de Raad werd tot corner verwerkt door de Sparta-keeper. In de 78e minuut kopte Jesper Nossent op de binnenkant van de paal. Twee minuten later weer uit een voorzet een prima kopbal van de Sparta-spits maar via de handen van Lucas Francissen en de lat ging de bal over. Pelikaan bleef het proberen maar gaf daardoor wel ruimte weg en daarvan kon Sparta profiteren. Net voor tijd een 2 tegen 1 situatie die Sparta goed uitspeelde en Jordi de Zwart de beslissende 4-1 aantekende. Toch had Pelikaan het laatste woord, een voorzet van Bora Ocak werd verlengd door Sjoerd Opschoor die er zo 4-2 van maakte.

Na 7 overwinningen en 2 gelijke spelen dan nu in de tiende wedstrijd een nederlaag. Terecht? Ja, dat wel. Niet zozeer op basis van het voetbal zelf want daarin verschilde beide ploegen niet veel maar wat wel het verschil maakte was dat Sparta makkelijk zijn kansen creëerde en voor de goal uitgekookter en doortastender was en die kwaliteiten tezamen is een dodelijke combinatie voor elke tegenstander. Sparta blijft een “angstgegner” voor Pelikaan, in alle wedstrijden die beide teams de laatste jaren tegen elkaar speelden trok Sparta altijd aan het langste eind.

Volgende week is er de thuiswedstrijd tegen Binnenmaas en het zou wel prettig zijn als er een overwinning geboekt gaat worden gezien het zware programma wat daarna komt. Dat zou ook een revanche zijn op de tumultueuze verloren wedstrijd van 29 oktober van vorig jaar.