• Sweet dreams

    “De tour wordt in bed gewonnen.”

    Een bekend citaat van Joop Zoetmelk, Nederlands winnaar van de Tour de France. Hij wist het zeker: het belang van een goede nachtrust bij een actieve levensstijl wordt vaak onderschat. Waarom is voldoende slapen zo belangrijk? 3 redenen.

    1.       Voldoende slapen helpt met afvallen

    Uit onderzoek blijkt dat mensen die ’s nachts korter slapen, overdag vaak meer eten. Gedeeltelijk is dat logisch: Wie slaapt, eet niet. Wie korter slaapt, heeft meer tijd om te eten. Toch lijkt het ook zo te zijn dat het lichaam méér hongerhormonen aanmaakt, waardoor je overdag meer trek hebt. En het kan lastig zijn die trek te weerstaan…

    2.       Voldoende slaap helpt bij het opbouwen van spiermassa

    Slaap = herstel. Overdag vind er weinig herstel van je spiermassa plaatst; dat gebeurt in de nacht. Korter slapen betekent vaak een beperkter en langzamer herstel.

    3.       Voldoende slaap verkleint de kans op ziektes

    Het heeft niets met sport te maken, maar toch: ziek worden wil niemand. Korter slapen verlaagt je weerstand, waardoor je vatbaarder bent voor griep en verkoudheid, en op de lange termijn ook voor hart- en vaatziekten.

    Goed verhaal, dus hoe slaap ik voldoende? 3 tips!

    1.       Zet je mobieltje uit

    Nog even appen of door Facebook scrollen voor het slapen gaan. Het lijkt misschien onschuldig, maar het blauw licht van je beeldscherm onderdrukt de aanmaak van melatonine: het belangrijkste slaaphormoon.

    2.       Stap ontspannen in bed

    Laat de dag achter je je. Het is bedtijd, dus probeer niet meer te peinzen over die deadline of de to do list die je morgen staat te wachten. Is dat lastig? Doe ademhalingsoefeningen of neem even de tijd voor een korte meditatie.

    3.       Hou een vast ritme aan

    Je lichaam functioneert het best als het weet waar het aan toe is. Ga je de ene dag om 22.00 uur naar bed, en die dag erna pas na middernacht? Dan verstoor je het slaap-waak ritme van je lichaam. Vaste tijden opstaan en vaste tijden naar bed kan helpen om dit ritme in balans te houden.

     

    Slaap lekker! :-)