• Blessure preventie - Team ComeBack

    Na een lange periode zonder voetbal door COVID-19 mogen we weer aan voetbal gaan denken. 

    Dat klinkt natuurlijk voor iedereen als muziek in de oren. Bewegen is gezond, maar in ons enthousiasme willen we vaak te veel, te vaak, te snel. Door corona en de vakantieperiode hebben veel mensen lang niet kunnen sporten. Dit heeft gevolgen op de belastbaarheid van je lichaam. De belastbaarheid van je lichaam is het niveau waarop je het lichaam verantwoord kunt gaan belasten. Wanneer de belasting te hoog is spreken we van een overbelasting. De kans op een blessure neemt toe.

    Het is dan ook zeer belangrijk om de belasting/belastbaarheid goed op elkaar af te stemmen. De belastbaarheid wordt bepaald door hoe fit jouw lichaam op dat moment is. Tussen fit zijn en voetbal fit zijn zit ook een groot verschil. Bij voetbal fit kijken we echt naar hoe belastbaar het lichaam is tijdens het voetballen zelf.  Hoe pak je het sporten en bewegen weer op, zonder grote kans op blessures?

    Tips voor de voorbereiding:
    - Een goede opbouw van de trainingen (tijd en intensiteit)
    - Stem belasting/belastbaarheid op elkaar af (begin rustig en bouw rustig uit)
    - Goed schoeisel (let op type veld en je maat schoenen)
    - Drink voldoende water (voor, tijdens en na de training)

    Mocht het toch gebeuren dat er een blessure optreedt of twijfel je over een pijntje wat een kind aangeeft? Twijfel dan niet en neem contact met ons op. Wij zijn iedere eerste zaterdag van de maand om 10:00 uur aanwezig op het Pelidome om te helpen.  

    John en Erwin, Team ComeBack