Pelikaan - Alexandria ’66 was een wedstrijd die alle kanten op kon.

Alexandria'66 1

4 februari 2023 15:00

O. Moussaoui

Lucas Francissen, Stephan Ooms, Jesse de Raad, Jeffrey Nossent, Vince van Nes, Timo Nossent, Sjoerd Opschoor ( 60, Deveney Veld), Sybren Bakker (83, Martijn Daane), Mike Muijen (60, Anwar Nzojibwami), Ruben de Raad (75, Juthlen Castillo) en Bora Ocak.

Deze grote uitslag doet geen recht aan de verhoudingen op het veld, Pelikaan – Alexandria ’66 was een wedstrijd die alle kanten op kon. Het spel golfde op en neer, beide teams creëerden kansen maar konden ook profiteren van fouten van de tegenstander. Die fouten kwamen o.a. voort uit het hoge tempo in de wedstrijd en het druk zetten van beide teams op de tegenstander én bal. Kortom, voor alle toeschouwers een vermakelijke wedstrijd onder ideale omstandigheden en met zeven doelpunten, wat wil je nog meer als voetballiefhebber.

Het doelpuntenfestijn opende in de 18e minuut, Bora Ocak mocht op links een vrije trap nemen, die was niet heel gevaarlijk, recht op de keeper af maar toch kon de doelman de bal niet vastklemmen en Stephan Ooms was er als de kippen bij om de rebound over de lijn te werken, 1-0.
Ruim een minuut later was het alweer gelijk. De Pelikaan-verdediging kon de bal niet goed wegwerken, deze kwam terecht bij Romana Filé die een verdediger omspeelde en alleen voor Lucas Francissen netjes afrondde, 1-1.
Een kleine tien minuten later stond Pelikaan weer voor. Opnieuw een vrije trap van Bora Ocak vanaf de linkerkant maar nu werd de bal doorgekopt richting tweede paal waar Ruben de Raad geheel vrij stond en zo de 2-1 liet aantekenen. Vlak voor rust had het eigenlijk 2-2 moeten zijn. Een goede aanval van Alexandria ’66 bracht hun spits één op één met Pelikaan-keeper Lucas Francissen maar die laatste had een uitstekende redding en voorkwam een zeker doelpunt. Maar dat deed Stephan Ooms ook want de terugspringende bal van de Pelikaan-goalie werd voor een bijna leeg Pelikaan-doel opnieuw ingeschoten maar Stephan Ooms had op de doellijn een ultieme redding. Zo hadden beide spelers een aandeel in de voorsprong van 2-1 met de rust. En niet alleen met deze voorsprong, routinier Stephan Ooms onderstreepte dat hij nog steeds belangrijk is voor het team, niet alleen door zijn doelpunt en die redding op de lijn maar ook door zijn leiderschap in het veld als aanvoerder. Keeper Lucas Francissen onderscheidde zich niet alleen met de voorkoming van de 2-2 maar gedurende de wedstrijd bleek hij een betrouwbare sluitpost die rust uitstraalde aan zijn verdediging.

Helaas viel de 2-2 toch en wel al na vijf minuten na de theepauze. De scheidsrechter gaf een onterechte corner aan de ploeg uit Rotterdam en dan zal je altijd zien dan daar onheil uit voortkomt. Uit een scrimmage scoorde aanvoerder Djon Janssen die dus zijn collega-aanvoerder nadeed.
Pelikaan liet het er niet bij zitten en trok ten aanval. Eerst was het Timo Nossent met een vlammend schot wat net naast ging. Iets later was het Vince van Nes die het van afstand probeerde. Na een voorzet van Bora Ocak kopte Ruben de Raad over. Ook Alexandria ’66 liet zich niet onbetuigd. Zij hebben veel spelers met een uitstekende techniek, veel drang naar voren maar in de laatste fase ontbreekt het vaak aan killersinstinct. Door hun drang naar voren kreeg Pelikaan wel ruimte voor de tegenaanval zoals na 72 minuten spelen. Timo Nossent schoot op doel maar het was Ruben de Raad die de bal het laatst beroerde en zo de keeper kansloos liet en het was 3-2. Qua veldspel enigszins tegen de verhouding.
Na dit doelpunt voerde de Rotterdammers de druk op, brachten meer aanvallers in en daardoor kwam er nog meer ruimte voor Pelikaan. Ongeveer tien minuten later profiteerden de Peli’s daar optimaal van. Een heerlijk steekpassje van de ingevallen Deveney Veld in de diepte op Sybren Bakker die alleen voor de keeper onzelfzuchtig aflegde op de meegelopen Juthlen Castillo die geen moeite had om de 4-2 te maken. En dat was ook de beslissing in de wedstrijd. Het werd nog erger voor de Rotterdamse gasten want vijf minuten voor tijd werd het nog 5-2. Een prima pass van Anwar Nzojibwami op Bora Ocak werd op waarde ingeschat en zijn diagonale schuiver liet de keeper van Alexandria ’66 kansloos.

Een mooie overwinning maar als Alexandria ’66 voor het doel wat nauwkeuriger was geweest had het heel anders kunnen lopen en het verschil was, dat Pelikaan dat wel was. Was daarom de overwinning verdiend? Ja, toch wel want Pelikaan beheerste dat belangrijke onderdeel van het voetbal in deze wedstrijd wel. Maar het team uit Rotterdam-Oost verdiende eigenlijk ook wel een punt, zeker gezien hun positieve en aanvallende manier van voetballen. Met deze overwinning komt de serie overwinningen nu op zeven uit en nestelt Pelikaan zich in de top van het klassement. Volgende week volgt weer een zware beproeving tegen runner-up Nieuwerkerk.