Zware dobber voor het tweede

LRC 2

Hoofdklasse HK

15 oktober 2022 12:30

R.C.J. Luyken

Pelikaan: Martin; Koen, Karsten Grob(a), Jesse Hooimeijer (Zouhir/66), Thomas; Jelmer, Fatih, Tjeerd (Wessel/82); Jens, Gio, Luuk (Samuël/75)

Dat Pelikaan 2 afgelopen zaterdag een zware dobber zou gaan krijgen aan LRC 2 was duidelijk. Met een doelpuntensaldo van twaalf voor en nul tegen, waren de Leerdammers na drie competitieduels nog zonder puntverlies. Helaas konden de Peli’s geen einde maken aan deze reeks. Het werd 0-2.

De ploeg van trainer Mark Kuiters was op voorhand gewaarschuwd voor de sluwe tegenstander en dat bleek terecht. De Leerdammers speelden gedisciplineerd, gaven weinig kansen weg en loerden, met enkele snelle voorwaartsen, op de counter. Desondanks kon Pelikaan zich zeker in het eerste bedrijf goed meten aan het niveau van de opponent en waren de veldverhoudingen in evenwicht.

Kansen waren er aan beide kanten. Martin verrichte een paar goede reddingen en kwam een keer net op tijd ver uit zijn goal om een diepe bal te onderscheppen. Aan de andere kant raakte Tjeerd de buitenkant van de paal met een lage schuiver en waren er mogelijkheden voor Gio en Jens waarbij het aan scherpte in de afronding ontbrak.

Net toen de wedstrijd doelpuntloos de rust in leek te gaan, kwam LRC op voorsprong. De “tien” van de Leerdammers, bij vlagen een plaag voor de Zwijndrechtse defensie, verraste Martin vanuit een moeilijke positie met een hard schot in de korte hoek: 0-1.

Na rust een soortgelijk spelbeeld; Pelikaan zette aan in de jacht op gelijkmaker, waarin het soms slordig met het balbezit omging. Desondanks wist het enkele schietkansen te creëren waarbij Gio eenmaal de lat raakte. LRC hield de ruimtes klein en loerde op de counter.

In de 65e minuut werd hun geduld beloond. Vanuit een tegenstoot over de linkerflank werd de bal laag voor getrokken. De ervaren rechtermiddenvelder van de Leerdammers wist met die mogelijkheid wel raad en omspeelde Thomas bij de tweede paal om makkelijk de 0-2 binnen te schuiven.

Pelikaan besloot hierop te wisselen. Zouhir verving Jesse, waarmee er werd omgeschakeld naar een tactiek met drie verdedigers als reactie op het lastig te bespelen tweespitsensysteem van LRC. Pelikaan nam het initiatief, creëerde enkele mogelijkheden via o.a. Gio en Jelmer, maar kwam niet in de buurt van een aansluitingstreffer.

Met Samuël als invaller voor Luuk bracht Pelikaan in het laatste kwartier nog een verse aanvaller en Wessel verving de leeg gespeelde Tjeerd. In de slotminuten mocht het uiteindelijk blij zijn dat het bij 0-2 bleef toen een invaller van LRC een opgelegde kans voor open goal naast werkte.

Met deze tegenslag blijven de Peli’s steken op zes punten na vier wedstrijden. Volgende week speelt het een wedstrijd in de tweede ronde van de beker waarin De Zwerver 2 gastheer is. Om 12:00 uur klinkt in Kinderdijk het eerste fluitsignaal.

29 oktober staat de altijd beladen Zwijndrechtse derby op het programma als Pelikaan 2 op bezoek gaat bij VVGZ 2. Uiteraard zullen de Peli’s alles in het werk stellen om dan goed voor de dag te komen. Om te beginnen door volgende week vertrouwen te tanken tegen De Zwerver.

Pelikaan 2-LRC 2 (0-2)
0-1: ‘45