De wedstrijd had alle kanten op gekund.

Heinenoord 1

20 mei 2023 14:30

R. Wolf

Sportpark Bakestein
Middellijn 9
3335KC
ZWIJNDRECHT

Pelikaan
Lucas Francissen, Koen de Jong, Stephan Ooms (75, Thomas de Jong), Jesse de Raad, Vince van Nes (75, Jelmer Baars), Timo Nossent, Cees Groeneveld (53, Jeffrey Nossent), Sybren Bakker, Mike Muijen, Ruben de Raad (46, Carsten Bakker) en Jesper Nossent (65, Bora Ocak).

Slechts 1 punt heeft het hoger aangeschreven Heinenoord dit seizoen van Pelikaan gepakt en dat was in deze wedstrijd. Immers de uitwedstrijd werd door Pelikaan overtuigend gewonnen met 1-3. De wedstrijd van afgelopen zaterdag had alle kanten heen gekund. Het aantal kansen van beide teams opgeteld was behoorlijk veel, zeker in de slotfase. Heinenoord had nog een kans{je} op de na-competitie voor promotie maar dan moest het 4 punten inlopen op VVGZ. Aangezien de Noordparkbewoners ook gelijk speelden blijft het verschil 4 punten met nog één wedstrijd te spelen en is Heienoord uitgeschakeld voor de na-competitie. Heinenoord wist dus voor de wedstrijd dat er maar één opdracht was en dat was winnen en hopen op puntverlies van VVGZ. In het eerste kwartier straalde Heinenoord dat wel uit en kwam het verdiend op 0-1. Via een goede aanval over de linkerkant werd de bal voorgezet en op een meter of vijf van de doellijn werd de bal onhoudbaar voor keeper Lucas Francissen binnengeschoten. Het leek erop dat Heinenoord daarna de teugels wat liet vieren want Pelikaan kwam steeds beter in z’n spel en werd ook dreigend. Dat leidde in de 37e minuut bijna tot de gelijkmaker. Een corner vanaf de rechterkant kwam indirect terecht bij de op links staande Jesse de Raad die ineens uithaalde en de keeper dwong tot een redding. Vlak daarna kreeg Heinenoord ook nog een kans, een voorzet van de rechterkant werd teruggetrokken maar de Heinenoordse aanvaller raakte de bal maar half. Daardoor werd de ruststand 0-1.

De tweede helft was nauwelijks één minuut oud toen de gelijkmaker op het scorebord stond. Een aanval over links werd gevolgd door een voorzet. De bal werd weggekopt maar kwam terecht bij Jesper Nossent. Hij misleidde de verdediger die voor hem stond en schoot de bal heerlijk in de verre kruising onhoudbaar langs de keeper: 1-1. Ruim tien minuten later werd het zelfs 2-1 voor Pelikaan. Een pass op de snelle Mike Muijen werd op waarde ingeschat en ontsnapte hij aan twee verdedigers en rondde bekwaam en rustig af alleen voor de keeper. Een paar minuten later was het weer gelijk. Heinenoord kreeg een vrije trap te nemen net buiten het strafschopgebied en deze werd fantastisch in de kruising geschoten, keeper Lucas Francissen had geen kans, 2-2. Daarna ontspon zich een heerlijk schouwspel want beide teams gingen voor de overwinning. Het houtwerk stond enige doelpunten goed in de weg. Zoals in de 80e minuut toe Bora Ocak een voorzet gaf op Carsten Bakker die de bal vervolgens achterwaarts op doel kopte en buiten bereik van de keeper de paal raakte. In de 88e minuut een kans voor Bora Ocak die zich vrijspeelde in het strafschopgebied maar half uitglijdend net naast schoot. Hierna was het Heinenoord wat de kansen kreeg. Eerst een twee tegen één situatie waarbij de inzet van Heinenoord op de paal terecht kwam. Even later een knal recht op keeper Lucas Francissen die niets anders restte dan de bal weg te boksen maar de rebound werd gelijk teruggekopt maar in de handen van de Pelikaan-goalie. In de 90e minuut een knap schot van Heinenoord wat uiteen spatte op de lat en in blessuretijd werd er nog uit een corner naast gekopt. Pelikaan kraakte maar hield stand en het bleef 2-2.

Het was een leuke open wedstrijd om te zien, soms goed voetbal, sportief, inzet, gemiste kansen, ballen op het houtwerk en vier doelpunten. Hiermee revancheerde Pelikaan zich voor de slechte wedstrijd van vorige week tegen SVS Capelle. Nog één wedstrijd te gaan en de competitie 2022/2023 is ten einde, volgende week gaat de reis naar het reeds gedegradeerde Strijen.