Het verschil op de ranglijst voor deze wedstrijd bedroeg één punt achterstand voor Pelikaan.

Heinenoord 1

28 januari 2023 14:30

A. Jhamai

Sportpark Tienvoet
Tienvoet 4
3274BN
HEINENOORD

Pelikaan
Lucas Francissen, Stephan Ooms, Jeffrey Nossent, Jesse de Raad, Vince van Nes, Timo Nossent, Jordy Leijten (36, Sybren Bakker), Sjoerd Opschoor, Bora Ocak (83, Juani Delano Nieuwenhout), Ruben de Raad en Anwar Njozibwami (70, Mike Muijen).

Op papier een heel lastige wedstrijd, een aantal gerenommeerde spelers uit de regio maken deel uit van deze club die vorig jaar is gedegradeerd uit de 1e klasse. Het verschil op de ranglijst voor deze wedstrijd bedroeg één punt achterstand voor Pelikaan maar Heinenoord heeft één wedstrijd minder gespeeld. Heinenoord heeft de ambitie om weer zo snel mogelijk terug te keren naar de 1e klasse.

De openingsfase was dan ook voor Heinenoord die van plan waren snel het verschil te maken. Na zeven minuten liet de snelle rechtsbuiten Ramy Salem iedereen zijn hielen zien en vrij voor Pelikaan-keeper Lucas Francissen schoot hij net naast. Nog eens zeven minuten later was het wel raak maar dan aan de andere kant. Een voorzet vanaf links door Bora Ocak kwam terecht bij Sjoerd Opschoor maar die raakte de bal niet goed maar kwam wel terecht bij Ruben de Raad die het leder ook niet goed beroerde en deze plots voor de voeten van opnieuw Sjoerd Opschoor viel die er nu wel raad mee wist en de bal hoog achter de Heinenoordse keeper plaatste: 0-1. Na  39 minuten spelen kreeg Ruben de Raad een vrije trap te nemen, de dwarrelende bal werd losgelaten door de keeper maar zowel Bora Ocak als de goed ingevallen Sybren Bakker wisten geen raad met de rebound. Twee minuten later opnieuw een vrije trap voor Pelikaan en opnieuw was het Ruben de Raad die zich hierover ontfermde. Nu was het wel raak, de keeper had totaal geen idee waar de bal bleef, stond stokstijf stil toen de bal achter hem tegen het net plofte. In eerste instantie leek dat een verrassende voorsprong van 0-2 maar gezien het spelbeeld op dat moment gewoon verdiend. Het had nog erger gekund voor Heinenoord want net voor rust een prima aanval van de Peli’s ook nu weer ingeleid door Bora Ocak, zijn teruggetrokken voorzet werd rakelings naast geschoten door Anwar Nzojibwami.

De tweede helft ging door waar het in de eerste helft was gestopt, een wanhopig aanvallend Heinenoord en een zeer goed verdedigend Pelikaan. Behoudens twee momentjes waarin Heinenoord twee kleine mogelijkheden kreeg in de vorm van twee kopballen maar die gingen respectievelijk naast en over. Toch werd het nog even spannend. Heinenoord maakte in de 80e minuut de aansluittreffer uit een scrimmage waarbij de bal zomaar voor de voeten van invaller Mitch Fransen viel en die maakte de 1-2. Waar iedereen dacht dat Heinenoord door zou drukken tot minstens de gelijkmaker was het één minuut later weer een verschil van twee doelpunten. Een verre bal bereikte Ruben de Raad in de “zestien” die hoog boven de verdediging inclusief de vijandelijke keeper uit tornde en zijn kopbal bereikte Bora Ocak die vallend en koppend de bal in het doel plaatste, dat betekende 1-3 en de beslissing met nog tien minuten te spelen. In die laatste minuten kreeg Pelikaan nog diverse kansen om de score uit te breiden maar dat was teveel van het goede.

Het is Pelikaan gelukt om Heinenoord de eerste thuisnederlaag van dit seizoen toe te brengen. En dat was zeer verdiend. Heinenoord had wel een veldoverwicht maar wist dat behalve de eerste kans in de 7e minuut niet om te zetten in andere uitgespeelde kansen. En dat is zeker de verdienste van de verdediging maar natuurlijk ook van de gehele ploeg, het verdedigen begint voorin. Er was niemand die verzaakte, iedereen voerde zijn taak uitstekend uit. Dan zie je ook dat wanneer een team een hecht collectief is je iedere tegenstander kunt verslaan zelfs als er enkele, van naam, betere spelers inlopen. Kortom, een uitstekende wedstrijd van Pelikaan, misschien wel één van de beste van de laatste jaren. En om niet onbenoemd te laten, dit was al weer de zesde achtereenvolgende overwinning.