De nummers twee en drie tegen elkaar met ieder 25 punten

2912TL
NIEUWERKERK AD IJSSEL

Pelikaan
Lucas Francissen, Stephan Ooms, Jeffrey Nossent, Jesse de Raad, Vince van Nes, Timo Nossent, Sybren Bakker (80, Cees Groeneveld), Deveney Veld (46, Sjoerd Opschoor), Bora Ocak, Ruben de Raad (80, Juthlen Castillo) en Anwar Nzojibwami (64, Mike Muijen).

Opnieuw voor Pelikaan een echte clash, de nummers twee en drie tegen elkaar met ieder 25 punten alhoewel nummer twee, Nieuwerkerk, twee wedstrijden minder heeft gespeeld. De zes achtervolgers van koploper Sparta staan voor deze wedstrijd op drie punten van elkaar afgezien van het aantal wedstrijden. Winnen betekent bovenaan in deze groep achtervolgers en (punten) verliezen zak je naar beneden. Nieuwerkerk kennen wij nog van de heenwedstrijd die Pelikaan me 4-3 won maar het was toen al een goed voetballende ploeg en dat zou in deze wedstrijd ook blijken.

Maar het was Pelikaan die in de gehele eerste helft de lakens uitdeelden. Nieuwerkerk had in het begin zijn tactiek aangepast want die waren niet vergeten hoe het in de heenwedstrijd was gegaan. Dus bleef Nieuwerkerk wat achterover leunen en liet Pelikaan het spel maken. Maar heel lang hielden zij dat niet vol, de drang om aan te vallen was te groot. Ondanks de verdedigende stellingen van Nieuwerkerk kreeg Pelikaan de beste mogelijkheden. Al in de 2e minuut was het Ruben de Raad die van net buiten de “zestien” op doel schoot maar de bal ging net over. Tien minuten later eenzelfde situatie maar nu was het Timo Nossent die het doel te hoog inschatte. Drie keer scheepsrecht in de 20e minuut. Na een goede aanval van Pelikaan was het Vince van Nes die de bal voorzette maar dat lukte niet helemaal en door toeval kreeg hij het leder opnieuw voor de voeten. Nu kwam de voorzet wel goed aan bij Ruben de Raad, die controleerde en goed aflegde op Deveney Veld die vervolgens fantastisch raak schoot, 0-1. Op dat moment een verdiende voorsprong want Nieuwerkerk creëerde hoegenaamd niets en dat zou in de gehele eerste helft zo blijven, hooguit waren zij soms dreigend. Voetballend was Pelikaan de baas.

Hoe anders was dat in de tweede helft. Nieuwerkerk kwam als herboren de kleedkamer uit en zette Pelikaan onder druk. Ze waren fel, agressief en zaten er boven op. En dat resulteerde in kansen voor de Nieuwerkerkers. Zowel in de 47e en de 50e minuut waren er pogingen die recht op keeper Lucas Francissen afgingen. Toch kreeg Pelikaan ook zijn momenten. Na tien minuten in de tweede helft werd Vince van Nes de diepte ingestuurd door Sjoerd Opschoor, zijn voorzet werd in paniek tot corner verwerkt voordat Ruben de Raad gevaarlijk kon worden. Even later een korte corner van Pelikaan die via Bora Ocak bij Anwar Nzojibwami terecht kwam maar zijn inzet verdween net over de kruising. Vanaf dat moment was het alleen Nieuwerkerk wat de klok sloeg. Zij waren sterk in het nemen van corners en vrije trappen en stichtte daarbij veel gevaar voor het doel van Pelikaan. In de 60e minuut uit een corner een kopbal op de buitenkant paal. Eén minuut later opnieuw uit een corner op de lat gekopt. In de 64e minuut werd er een doelpunt afgekeurd omdat een Nieuwerkerkse aanvaller van achter de achterlijn voorzette alvorens de bal in het doel verdween. In de 70e minuut een gevaarlijke situatie, Nieuwerkerk kreeg een vrije trap te nemen en die werd keurig het strafschopgebied ingedraaid tussen de verdediging en de keeper in en daar was het Levi Sturm die de bal met zijn heup raakte en zo keeper Lucas Francissen verraste en dat betekende de 1-1. Het volgende kwartier leek de storm een beetje geluwd en waren er weinig opwindende momenten. Toch zette Nieuwerkerk in de laatste 5 minuten nog even aan. Zowel in de 87e en de 89e vuurden de Nieuwerkerkers gevaarlijk op het doel van Pelikaan maar beide schoten gingen over. Nog één hachelijk moment moest Pelikaan doorstaan toen een voorzet werd onderschept door Lucas Francissen, hij liet de bal los maar kon zich net op tijd herstellen en de bal voor de lijn oppakken voordat een Nieuwerkerker gevaarlijk kon worden.

Gezien de overheersing van Pelikaan in deel 1 en van Nieuwerkerk in deel 2 was deze puntendeling wel terecht. Vriend en vijand waren het daar ook over eens. Het is jammer dat er geen achtste achtereenvolgende overwinning uit is gekomen maar daar moest eens een eind aan komen. Pelikaan kan in ieder geval wel zeggen dat het in acht wedstrijden niet verloren heeft en ook dat is een prestatie van formaat.