Het seizoen 2022-2023 is begonnen!

Alexandria'66 1

24 september 2022 15:00

H.J. Hamer

Sportpark Oosterflank
Leningradweg 50
3066SH
ROTTERDAM

Lucas Francissen, Koen de Jong (82, Stephan Ooms), Jordy Leyten (82, Delano Nieuwenhout), Jeffrey Nossent, Vince van Nes, Timo Nossent, Deveney Veld (68, Bram Kok), Sjoerd Opschoor, Juthlen Castillo (82, Jesper Nossent), Ruben de Raad en Anwar Nzojibwami.

Het seizoen 2022-2023 is begonnen! Iedereen is benieuwd hoe het vlaggenschip ervoor staat. De voorbereiding kan men als mislukt beschouwen doordat er nooit met een vaste kern is gespeeld, teveel spelers waren telkens afwezig door blessures, vakanties of andere oorzaken. De resultaten waren ook niet om naar huis te schrijven. Waar Pelikaan in het verleden een ware cupfighter bleek te zijn kwam het bekertoernooi te vroeg voor de Peli’s, drie nederlagen betekende een roemloos einde.

Ook voor de eerste competitiewedstrijd tegen het Rotterdamse Alexandria ’66 waren er vier afwezigen door een schorsing (van vorig seizoen), vakantie en blessures. En dat tegen de ploeg die ons vorig seizoen alle hoeken van het veld liet zijn met een 6-0 nederlaag tot gevolg. Maar dat team heeft  een roerige zomer achter de rug, er zijn veel wijzigingen ten opzichte van vorig seizoen. Maar liefst 14 spelers zijn overgestapt naar een andere club en veel daarvan zijn pas aan het eind van de “transferperiode” gegaan waardoor de club niet adequaat kon handelen om de selectie weer op hetzelfde niveau te krijgen. Maar ze hadden ook geluk, een verhuisde Pool, Piotr Murawski, kwam vanuit Noord-Brabant in Rotterdam wonen en meldde zich aan. Hij bleek een cruciale rol te spelen in deze wedstrijd.

De wedstrijd begon spectaculair met bijna een doelpunt voor Pelikaan binnen een paar seconden. Vermoedelijk zou het één van de snelste doelpunten ooit zijn geweest. Alexandria ’66 mocht de aftrap nemen en na een enkel tussenstation werd de keeper aangespeeld maar een sprintende Ruben de Raad liep door op de keeper, deze raakte enigszins in paniek en schoot tegen de spits aan,  de bal ging richting doel maar helaas voor Pelikaan net aan de verkeerde kant van de paal ernaast. Daarna ontspon zich een levendige wedstrijd, beide ploegen probeerde druk op de bal te zetten, daardoor was er veel balverlies, veel verkeerde passes maar wel leuk voor het publiek wat de ene aanval na de andere zag, van beide partijen. Tussen de 24e en 27e minuut vielen er twee strafschoppen, voor beide partijen één, allebei terecht toegekend door een goed fluitende scheidsrechter die het kort hield, consequent was en zelfs de zes gele kaarten gelijk verdeelde. Het was eerst Dylan de Melo da Silva Goncalves die voor de thuisclub uit de penalty scoorde en kort daarna was het Juthlen Castillo die de stand gelijk trok. Voor de beide penalty’s waren de Rotterdammers de bovenliggende partij en na de 1-1 was het Pelikaan die de lakens uitdeelde. In die periode waren er twee kansen voor de Peli’s, eerst kwam Deveney Veld net niet goed uit toen de keeper de bal losliet en net voor rust een heerlijk afstandsschot van Timo Nossent wat maar een paar decimeter naast ging.

In de tweede helft gokte de thuisclub meer op de tegenaanval en liet het Pelikaan het spel maken. De eerste 20 minuten gebeurde er niet veel maar uit het niets viel de 2-1. De eerder besproken speler uit Polen, Piotr Murawski, nam vanaf een meter of veertig de bal ineens op de pantoffel en gedragen door de wind verdween deze in de kruising. Keeper Lucas Francissen was kansloos op deze pegel. Pelikaan moest nu nog meer komen en deed dat ook. In de 10 minuten na deze 2-1 kreeg Pelikaan 3 kansen waarvan de laatste op de paal kwam ingeschoten door Ruben de Raad. Maar na een foutieve pass op het middenveld lag het achterin helemaal open bij Pelikaan en kon het ondanks een paar moedige verdedigende pogingen niet voorkomen dat Romano Filé de 3-1 op het scorebord zette. Pelikaan probeerde het nog wel, kreeg nog wel wat kansen op de aansluitingstreffer maar het bleef bij 3-1.

En zo leed Pelikaan een verdiende nederlaag. Toch had het niet zo ver hoeven komen als er maar de helft van de kansen waren benut maar dat zal vooralsnog de achilleshiel worden van de Peli’s, het scoren. Maar goed, het was pas de eerste echte test en er volgen er nog 23. Er is niets verloren want het voetbal was zeker in de tweede helft van een behoorlijk niveau en zo lang je kansen creëert is er hoop. Volgende week een nieuwe ronde met nieuwe kansen, promovendus Nieuwerkerk komt naar Bakestein en deze wedstrijd zal worden gespeeld op het geheel vernieuwde B-veld. Een primeur voor Pelikaan 1 want niet eerder werd er op dit veld een officiële wedstrijd gespeeld maar zo lang het A-veld nog niet klaar is zal het niet de laatste wedstrijd zijn.