Een bloedeloze 0-0 evenals de heen-wedstrijd die ook in 0-0 eindigde.

Hillegersberg, vv 1

4 maart 2023 15:00

R.C. Majenburg

Pelikaan
Lucas Francissen, Stephan Ooms, Jesse de Raad, Jeffrey Nossent, Vince van Nes, Sybren Bakker (80, Timo Nossent), Sjoerd Opschoor, Deveney Veld, Bora Ocak, Ruben de Raad (67, Jesper Nossent) en Anwar Nzojibwami (67, Juthlen Castillo).

Na twee weken zonder competitieverplichtingen stond er vandaag weer een interessante en belangrijke wedstrijd op het programma. Interessant omdat iedereen benieuwd is of Pelikaan het niveau van de voorgaande wedstrijden weer kan halen. Ter herinnering, het waren zeven opeenvolgende overwinningen en de laatste wedstrijd was een gelijkspel tegen het sterke Nieuwerkerk. Belangrijk omdat de versterkte degradatieregeling als een zwaard van Damocles boven het amateurvoetbal hangt en dus ook voor de afdeling waar Pelikaan in speelt. Dat houdt in dat van de onderste vijf teams er twee rechtstreeks degraderen en de andere drie in de na-competitie voor degradatie terecht komen. De bovenste acht ploegen zijn veilig. Op dit moment is het verschil tussen Pelikaan en de negende plaats elf punten en laat dat nu net de tegenstander van vandaag zijn, Hillegersberg. Zij hebben zelfs nog een wedstrijd minder gespeeld dan Pelikaan. Dus afhankelijk van de uitslag wordt het naar boven kijken of toch met een schuin oog naar beneden ondanks dat er dan nog elf wedstrijden zijn te gaan. Echter, het programma is nog zwaar genoeg en de onderste ploegen zullen zich gaan roeren naarmate de competitie zijn einde nadert want die willen uiteraard niet voor degradatie in aanmerking komen.

Dan de wedstrijd zelf, het eerste kansje was voor de ploeg uit Rotterdam maar de halve omhaal in minuut drie kwam terecht in de handen van de Zwijndrechtse doelman Lucas Francissen. Na 10 minuten de eerste kans voor Pelikaan, de pass van Anwar Nzojibwami was in de voeten van Bora Ocak die net naast schoot. Na een half uur spelen maakte Anwar Nzojibwami een mooie actie door een paar spelers van Hillegersberg te omspelen maar zijn schot eindigde in de handen van de keeper van de tegenpartij. Vijf minuten later kreeg Hillegersberg een vrije trap te nemen maar de daaruit voortvloeiende kopbal ging over. Het gevaarlijkste moment in de eerste helft kwam in de blessuretijd toen Bora Ocak een voorzet gaf en Sjoerd Opschoor met een subtiele voetbeweging de bal verlengde maar helaas ging deze net voorbij de tweede paal.

De tweede helft gaf eenzelfde beeld, beide ploegen probeerden het wel maar het ging moeizaam. Na een klein kwartier een prima aanvalsopzet van Pelikaan die uiteindelijk resulteerde in het vrij spelen van Vince van Nes aan de linkerkant. Hij stond alleen voor de Rotterdamse keeper maar het lukte niet om deze te passeren. Nog een kwartier later kreeg Bora Ocak nog een schietkans maar zijn schot eindigde in de handen van de keeper. In de blessuretijd kreeg Hillegersberg nog 2 kansen. Eerst ging een diagonaal schot voorlangs het Pelikaandoel en even later uit een voorzet ging het schot over.

Al met al een matige wedstrijd, van beide kanten trouwens. Een bloedeloze 0-0 evenals de heen-wedstrijd die ook in 0-0 eindigde. Van Pelikaan zou je iets meer mogen verwachten gezien het verschil in punten maar het lukte niet ondanks de energie die de Peli’s ten toon spreidde. Laten we het er maar op houden dat drie weken geleden de laatste wedstrijd werd gespeeld en het ritme ontbrak. Volgende week zal het beter moeten gaan als Sparta de tegenstander is, als vanouds de angstgegner voor Pelikaan.