Opnieuw een tamelijk onbekende tegenstander voor Pelikaan.

Neptunus-Schiebroek 1

26 november 2022 15:00

W.H.R. Kooy

Lucas Francissen, Stephan Ooms, Thomas de Jong, Jesse de Raad, Juani Nieuwenhout, Vince van Nes, Timo Nossent, Deveney Veld (80, Jordy Leyten), Bora Ocak (85, Martijn Daane), Anwar Nzojibwami (70, Mike Muijen) en Sjoerd Opschoor.

Opnieuw een tamelijk onbekende tegenstander voor Pelikaan. Deels omdat de club pas sinds het seizoen 2014/2015 prestatief in het zaterdagvoetbal speelt, afwisselend in de 3e en 2e klasse en zelfs de laatste drie seizoenen in de eerste klasse. En anderzijds omdat de club immer in West 2 heeft gespeeld en Pelikaan daar af en toe acteert.
Jaren geleden heeft Pelikaan een bekerwedstrijd uit tegen Neptunes Schiebroek gespeeld maar nu was het dan voor de eerste keer op het Pelidome tegen elkaar. Neptunes Schiebroek bleek niet een typische Rotterdamse voetbalstyle te hebben. Die kenmerkt zich meestal door technisch verzorgd voetbal maar Neptunes Schiebroek was meer een fysieke ploeg. Daar is natuurlijk niets mis mee maar het verschil met Pelikaan qua fysiek uiterlijk was duidelijk te zien. Gelukkig liepen bij de Peli’s de gelijken van deze “mannetjesputters” achterin en dat was maar goed ook want deze mannen hebben heel wat weggehaald gedurende de wedstrijd. Maar op het middenveld en voorin heeft Pelikaan bijna alleen maar tengere, snelle en technisch vaardige spelers lopen. Het enige waar deze spelers voor uit moeten kijken is om niet het fysieke duel op te zoeken. En dat hebben zij in deze wedstrijd goed gedaan.
De beginfase was voor Pelikaan maar beter gezegd voor Anwar Nzojibwami, die was drie keer gevaarlijk met twee afstandsschoten en een onderschepte bal die hij recht op de keeper schoot. Na een kwartier kwam ook Neptunes Schiebroek gevaarlijk voor het Pelikaan-doel toen er uit een voorzet net naast werd gekopt. Een paar minuten later een prima aanval van de Peli’s. Een heerlijke pass van Anwar Nzojibwami achter de vijandelijke verdediging kwam terecht bij Sjoerd Opschoor die de bal teruglegde op Timo Nossent maar zijn schot ging rakelings naast. Daarna was het weer de beurt aan de Rotterdammers door uit een voorzet de bal net over de lat te tikken. Nadat er eerst nog een doelpunt van Pelikaan werd afgekeurd was het in de 37e minuut toch raak. Anwar Nzojibwami was alert op balverlies in de opbouw van de Rotterdamse verdediging en bediende Bora Ocak op maat die beheerst in de korte hoek raak schoot, 1-0. Dat was tevens de ruststand ook omdat de scheidsrechter weigerde net voor rust Pelikaan een penalty te geven na duidelijk onderuithalen van de doorgebroken Thomas de Jong in het strafschopgebied wat zelfs te zien was vanachter het Pelikaandoel.

In de tweede helft gooide Neptunes Schiebroek er nog een schepje bovenop, het tempo ging omhoog maar tot uitgespeelde kansen kwamen ze niet. Pelikaan werd naar achteren gedrukt maar kon regelmatig gebruik maken van de ruimtes die daardoor ontstonden. Zoals na een kwartier spelen toen Sjoerd Opschoor al dan niet in buitenspel kon doorlopen naar het doel van Neptunes Schiebroek maar zijn passje op de meegelopen Bora Ocak was net te hard. Nog een kwartier later was het wel raak. Een dieptepass van Sjoerd Opschoor werd niet goed ingeschat door een Rotterdamse verdediger die de bal verkeerd raakte en zo de net ingevallen Mike Muijen in staat  stelde om naar het doel van Neptunes Schiebroek te lopen maar die werd in het strafschopgebied aan zijn arm getrokken en de scheidsrechter kon niets anders doen dan nu wel een penalty te geven en de betreffende speler een rode kaart te geven. De strafschop werd feilloos benut door Bora Ocak die zo zijn tweede van de middag maakte, 2-0. Vijf minuten voor tijd weer een heerlijke aanval van Pelikaan, Thomas de Jong werd vrijgespeeld op rechts en zijn voorzet kwam bij Mike Muijen terecht die via de kluts net naast ging. Neptunes Schiebroek sputterde net voor tijd nog wat tegen toen een afstandsschot op de paal eindigde. Maar het slotakkoord was voor de equipe van Björn Vlasblom. Na een pass vanuit het middenveld op Sjoerd Opschoor leek de bal verloren maar door goed te storen en lastig te zijn schoot de verdediger onverwacht terug op zijn doelman die dat niet verwachtte en daardoor niet reageerde en dat bracht de stand op 3-0.

Net als de laatste winstpartij tegen Spirit was ook deze overwinning zeer verdiend, er viel niets op af te dingen. Daar waren vriend en vijand het wel over eens. Pelikaan speelde een prima wedstrijd, inzet t/m de laatste minuut, verdedigde uitstekend en was aanvallend gevaarlijk. Met deze driepunter is plek zeven bereikt en hopelijk de weg verder naar boven ingeslagen.